Skip to content

Literele

Decembrie 2, 2012

Când eram mic, una din marile pedepse cu care școala mă certa era să scriu compuneri; preferam să fac 30 de exerciții la matematică. Temele erau adesea stupizele spre stupide: vara, iarna sau cum mi-am petrecut vacanța. Astea erau însă teme normale față de așteptările pe care le are școala de acum de la copiii noștri. Mai pe toamnă, Beatrice a avut următoarea temă, conform instrucțiunilor din manual: „Scrie la computer o compunere despre niște litere care prind viață. Poți folosi ilustrații cu litere animate ca cele de mai jos.” [Literele animate erau de fapt niște litere multicolore, pentru că eu n-am văzut încă litere care să țopăie pe hârtia tipărită].

Cred că dacă aș fi primit această temă cu 30 de ani în urmă fugeam de la școală. Dar Beatrice s-a descurcat mult mai bine. A scris ceea ce urmează cam într-o oră. De fapt, ea a dictat și eu am scris. Din păcate, WordPress nu m-a lăsat că păstrez formatul, așa că deși literele au fost colorate, le-am lăsat aici în alb și negru. Eu am apreciat mai ales fraza „Apoi iau pământ de la planta din ghiveci și murdăresc ghiozdanul ca să se vadă că fusese în parc și pun în ghiozdan lopata și găleata de nisip.” Și mai ales: „Literele mai fac câteva stricăciuni…

Literele

 

Noaptea o carte de povești cade din raft. Deodată literele prind viață. Ele încep să vorbească:

–       Astăzi Mihai nu a citit din carte, deși doamna învățătoare îi spusese să citească. El s-a dus la joacă, spune A.

–       Da, și nu și-a ajutat mama la treburi, grăiește și C.

–       A uitat și să-și facă ghiozdanul pentru mâine, iar mama lui va fi plecată la serviciu, se bagă în vorbă Z.

–       Doamna învățătoare îl va certa, comentează S.

–       Nu avem ce să-i facem, răspunde B.

–       Da, va avea „insuficient“. Pentru că ieri și-a uitat caietul deschis, am văzut că nu și-a făcut temele, adaugă și F.

–       Hai să îi dăm o lecție, strigă toate literele în cor.

Ele scot caietul copilului din ghiozdan și luându-i stiloul din penarul care era deschis, șterg cu picul restul temelor pe care le făcuse bine și le scriu greșite, iar pe unele le lasă incomplete. Apoi, îi iau pachețelul cu mâncare pe care mama i l-a pregătit de aseară și îi golesc sticla cu apă pe jos. Apoi, de parcă nu este de ajuns, îi iau carnetul de corespondență și scriu că băiatul nu a fost la ore, ci s-a dus în parc. Apoi iau pământ de la planta din ghiveci și murdăresc ghiozdanul ca să se vadă că fusese în parc și pun în ghiozdan lopata și găleata de nisip. După aceea, încep să se gândească dacă operațiunea va funcționa.

–       Sigur că da, zice I.

–       N-are de ce să nu reacționeze, sare și J.

–       Totuși, poate că se va face și mai rău, își dă cu părerea D.

–       Eu nu cred, se amestecă în discuție Ț. Oricum, mama lui se va supăra pe el.

–       Poate că nu-l va mai lăsa să se uite la televizor, rosti Ș.

–       Da, iar doamna învățătoare îi va scădea calificativul la purtare, adăugă P.

–       Suntem sigure că nu se va face mai rău, răspund într-un glas M și N.

–       Așa e, aveți dreptate, spune R.

Literele mai fac câteva stricăciuni, apoi vorbesc toată noaptea despre poveștile din care fac parte. Spre ziuă, literele se ascund înapoi în carte.

Peste o săptămână, literele vorbeau despre cât de bun se făcuse Mihai.

Anunțuri

From → Beatrice

2 comentarii
  1. Imi place Domnisoara Beatrice. Banuiesc ca este fiica ta, nedefinind-o exact in text… Chestia cu murdarirea ghiozdanului cu pamant este demna de orice film horror asiatic. Doar acolo gasesti atata subtilitate. Adaugarea lopetii si a galetii o aduc in linia re-make-urilor hollywood-iene. Sper sa piarda aceasta infleunta in viata si sa revina la murdarirea subtila a ghiozdanului cu pamantul din ghiveci. Daca ar fi un text din vreuna din cartile lui Stephen Edwin King deja fiorii ar incepe sa ma treaca… Astept cu nerabdare sa vad dezvoltarea viitoare a Domnisoarei… Daca as fi invatatorul Domnisoarei nu i-as pune o nota prea mare. Dialogul nu prea este caracteristic unei discutii inter-litere. Putem pune in loc de A, B, C, etc. orice alte personaje. Mi-as fi dorit ceva mai specific literelor, schimbarea ordinii in cuvinte sau asa ceva, ceva stil Babel… Recunosc faptul ca nu am copii si nu sunt in stare sa apreciez ce si cum in privinta asocierii compunerii cu varsta…

  2. Franklin permalink

    S-ar putea ca Beatrice sa intuiasca ceea ce putini dintre noi banuim, anume faptul ca fiecare litera ar putea avea, sa spunem filozofic, o anumita semnificatie care depaseste capacitatea noasta de intelegere. Daca in cazul limbilor semitice, kabbala incearca sa prezinte in mod specific fiecare litera din alfabetul ebraic (ca si semnificatia numerelor, de altfel) in cazul limbilor indo-europene se pare ca aceasta semnificatie nu o mai cunoastem sau nu am cunoscut-o niciodata.
    De pilda, nu cunoastem de ce in mai toate limbile indo-europene, foarte multe cuvinte care incep cu litera „N” au o semnificatie mai degraba negativa sau antonimica. De exemplu, intalnim negatia „nu” scrisa si pronuntata de toate popoarele cu litera „N”, apoi adverbele „nimeni”, „niciodata” sau „nimic” la fel. Mai mult, „noapte” sau „nord” sunt si ele de nedorit, cel putin in cultura europeana. In romanele sale, Jules Verne a inventat si el cateva nume negative cu litera „N”, de exemplu Nemo, Nautilus sau Negoro.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: