Skip to content

Întâmplări rare şi oameni minunaţi

Noiembrie 30, 2011

Adesea mă gândesc că un medic care a avut 5 cam la toate materiile mă va trata de nota 5 şi nu sunt sigur că îmi doresc asta. La fel, un judecător care a avut media 7, mă va judeca probabil în medie de nota 7 (dacă nu voi avea o zi norocoasă în care să lucreze de 9, sau una ghinionistă în care legea, lăsată la „luminile şi  înţelepciunea lui”, cum se exprima vechiul Cod Civil, să fie aplicată de nota 5). Sigur, notele nu sunt neapărat infailibile, iar unii se mai recuperează şi pe parcurs, dar îmi plac „tocilarii” şi nu sunt adeptul teoriei conform căreia teoria nu are nici o importanţă, practica e totul. Dacă asta ar fi adevărată, ar trebui să desfiinţăm facultăţile şi să facem şcoli de calfe şi ucenici. O practică bună are (sau ar trebui să aibă) o teorie bună în spate.

Legat de asta, în scurta mea experienţă universitară am cunoscut tot felul de studenţi. Fiind vorba de facultatea de farmacie, ar trebui să spun mai degrabă studente, sexul slab fiind aici majoritar (încă mă mai întreb care ar fi antonimul pentru „sexul slab”: „sexul gras”? sau „sexul tare”?). Cum inteligenţa şi prostia deopotrivă, ca şi alte calităţi şi defecte umane, nu cunosc limite de sex/gen, în aceste rânduri, masculinul – dacă nu impune contextul altfel – include  şi femininul. Au întâlnit câteva specimene umitor de mărginite intelectual. Am cunoscut mulţi studenţi mediocri şi destui buni. Şi am avut plăcerea să cunosc câţiva foarte buni. Aceştia sunt o categorie care mi se imprimă bine în memorie. Poate pentru că personalitatea lor bine reliefată se imprimă mai bine în tiparele plastice ale memoriei. Poate pentru că într-o oarecare măsură valorile noastre coincid sau pur şi simplu pentru că îmi reamintesc de propria-mi tinereţe. Una peste alta, am fost realmente onorat să-i cunosc, mi-au făcut orele mai plăcute şi cum unii dintre ei rămân în ţară, mă fac să privesc mai încrezător ziua de mâine. Iar pe unii dintre ei îi privesc cu admiraţie.

Într-o zi,  vine la facultate mama unei studente să adreseze o rugăminte şefei de disciplină, ca între fost colege. Şi deşi am mai întâlnit părinţi care vin cu dorinţa de a pune o vorbă bună în favoarea odraslei (care nu se face vinovată de prea multă aplicaţiune faţă de ştiinţă), rugămintea acestei mame m-a cam uluit. A fost ceva de genul: „Te rog, poate o convingi tu pe fata mea să nu mai înveţe atâta. Toată ziua nu face decât să înveţe. M-a speriat, nu ştie decât carte, carte şi iar carte!” Nu sunt sigur că şefa şi-a propus să o convingă.

M-a impresionat profund şi cazul domnişoarei N. (iniţiala e fictivă, istoria nu). A fost întotdeauna bursieră şi nu şi-a folosit bursa niciodată, pentru că părinţii îşi permiteau să-i ofere tot ce avea nevoie. A dăruit-o unei colege, ea însăşi bursieră dar cu o situaţie materială şi familială precară.  Sigur că nu a sacrificat totul, dar a fost un gest pe care nu îl întâlneşti în fiecare zi (şi nici nu sunt sigur că ar trebui să-i cerem cuiva – chiar şi unui sfânt – să sacrifice „totul“).

Când întâlnesc asemenea întâmplări rare şi oameni minunaţi, trăiesc clipe de bucurie salvatoare: redescopăr că viaţa poate fi splendidă.

One Comment
  1. SImply Me permalink

    Si cu toate astea, exista si studenti dintr-aceia, bursieri, tocilari, care te uimesc prin slaba pricepere in a isi exercita profesia dupa terminarea facultatii si asta e trist, asa cum nu sunt de preferat nici cei foarte buni in practica, dar fara baza teoretica. Si la fel cum dvs. va amintiti cu drag de elevii buni, la fel si noua ne-a ramas imprimata in minte imaginea unor profesori cu adevarat nascuti pentru meseria pe care o practica. Si cu toate acestea, daca ar exista o mai buna selectie in societatea in care traim, pe tot parcursul pregatirii profesionale, si profesori numai exceptionali, cat de frumos ar evolua societatea noastra romaneasca. Si povestea poate continua.

    M-am bucurat cand v-am descoperit blogul, probabil pentru ca sunteti unul dintre cei care si noua, studentilor care au stiut sa va aprecieze, ne-ati ramas imprimat in minte. O zi frumoasa!

Lasă un răspuns

